Goed voor je lichaam en je leven

05 Maart 2019

Meer dan 5.000 jaar geleden ontstond yoga in India. Ze ontwikkelden daar toen de Veda’s, een schrift met regels die later de basis vormden voor yoga en het Hindoeïsme. Daarna verscheen Hatha yoga, een vorm die nog steeds populair is en waarop tientallen yogasoorten gebaseerd zijn.

Kies je favoriete yoga

Afhankelijk van je doel, kies je de yogales die bij jou past. Denk daarbij niet na over waar je goed in bent, maar wel wat je wil bereiken. Door de ene vorm word je leniger, de andere focust meer op fysieke fitheid en de volgende concentreert zich dan weer op je ademhaling.

Veel yogi’s komen bij de sport terecht om te ontspannen of te ontstressen. Een onderzoek van het National Center for Complementary and Integrative Health in Amerika wees namelijk uit dat yoga je bloeddruk verlaagt, angstaanvallen vermindert en depressie en vermoeidheid bestrijdt. Yoga is meer dan enkel en alleen asanas (de specifieke yogahoudingen) uitvoeren, het is een échte levensstijl waarbij je leert om meer aandacht te geven aan je ademhaling en je zintuiglijke waarnemingen. Deze ervaring gebruik je uiteraard ook buiten de yogaklas en kan je dus toepassen in het dagelijks leven. Yoga is namelijk vooral ook een vorm van meditatie en bewust bezig zijn met jezelf.

De juiste kledij

Er is tegenwoordig heel veel keuze qua yogakledij. Welke je kiest, hangt niet alleen van het modelletje af, maar vooral van welke les je volgt. Te warme kledij is bijvoorbeeld bij hot yoga geen goed idee, want dan raakt je lichaam onnodig oververhit.

Is de intensiteit van je les laag, dan is katoen een goede optie. Gaat het om iets krachtigere yoga, dan is bamboe de juiste keuze. Maar ga je flink zweten, kies dan voor dry-fit materiaal. Een échte yogabroek is sowieso een aanrader, want die heeft zo min mogelijk naden, knopen, ritsen of knellende taillebanden. Allemaal dingen in de weg kunnen zitten tijdens de oefeningen en je afleiden van de essentie. Voor de vrouwen is ten slotte een goede, ondersteunende beha belangrijk.

Wel of geen lege maag

Veel mensen vinden yoga doen met een (bijna) lege maag het prettigst. Een volle buik zit sowieso in de weg en voelt ongemakkelijk aan. Je kan beter ademhalen met een lege maag want je longen krijgen letterlijk meer ruimte om te bewegen. Bovendien is de rest van je lichaam dan niet op volle toeren aan het draaien om je maaltijd te verwerken én kan het zijn energie dus volledig gebruiken om de oefeningen uit te voeren. Ook drinken kan je best beperken vlak voor én tijdens je yogasessie. Erna drink je dan weer zoveel als je lichaam nodig heeft.

Namasté en hopelijk tot snel?!